Zástupci naší školy v portugalské Palmele

Borohrádecká škola je v rámci programu Erasmus+ koordinátorem projektu Challenge as a Modern Pedagogical Tool, který po setkáních v Borohrádku a polské Radomi v minulém školním roce pokračoval setkáním pěti zemí v portugalské Palmele konaném v posledním zářijovém týdnu.

V rámci projektu žáci plní rozmanité výzvy, které jsou jak motivující a zábavné, tak přínosné pro jejich rozvoj. Na některých úkolech žáci pracují samostatně nebo v malých skupinách, některé výzvy jsou určeny třídním kolektivům, celým školám či týmům složených ze žáků z různých států. Díky využití moderních technologií aktivity mohou probíhat po celou dvouletou dobu trvání projektu.

Tentokrát bylo hlavní výzvou pro žáky pracující v mezinárodních týmech vyrobit hudební nástroje z recyklovatelných zdrojů a zhudebnit anglickou verzi básně z jedné ze zapojených zemí.

Portugalští hostitelé pro své zahraniční partnery připravili i další aktivity – úvodní představení spolupracujících zemí, jak využít znalost matematiky při karetních tricích, přednášku o astronomii, sportovní soutěže, aktivitu s využitím QR kódů, pochlubili se svými úspěchy v robotice či připravili pro studenty různé deskové hry.

Velkým zážitkem pro borohrádecké žáky bylo už samotné vycestování do této atraktivní země, což dosvědčuje i věta Sáry Pfeifferové hned po příletu: „Oni tady mají palmy!“ Tato žákyně sedmého ročníku při svém hodnocení týdenního pobytu v Portugalsku nešetří na svém blogu slovy fantastické, krásné, úžasné, skvělé, ohromující, bez kterých by prý nedokázala tyto dny popsat. Portugalce hodnotí jako usměvavé, zábavné, přátelské a velmi pozitivní.

Žáci z Borohrádku bydleli v portugalských rodinách. Káťa Kubová z 9. A vzpomíná, jaký měla po příletu do Lisabonu strach, Sára Pfeifferová na svém blogu píše, že se před odchodem do cizí rodiny klepala jako o závod. Káťa ale dodává, že měla úžasné hostitele, takže to bylo super a s „novými rodiči“ si povídala anglicky bez problémů. Sára dodává, že by nikdy nevěřila, že se s naprosto cizími lidmi tak rychle spřátelí. Ačkoli se obávala, že se jako nejmladší zástupce borohrádecké školy nedomluví, vše zvládla. Lukáš Sazima z 8. B doplňuje, že i jeho hostitelská rodina byla super a starala se o něho a dalšího českého žáka jako o „krále“. I Tomáš Fuchsa, další osmák, potvrzuje, že hostitelé byli perfektní a milí. Honza Bártl přidává, že Portugalci jsou milí, ochotní, každý se směje a je šťastný. Lukáš Černý z 9. A se svěřuje se svou zkušeností – poprvé se stravoval vegetariánsky, a to v rodině dvanáctiletého Antonia.

Účastníci se shodli, že setkání v Portugalsku jim pomohlo naučit se spoustu nových anglických slovíček a frází. „Používat angličtinu celý týden bylo namáhavé, ale vůbec toho nelituji,“ hodnotí Sára.

Workshopy v portugalské škole a plnění projektových úkolů doplnil i zábavný program. Velkým zážitkem pro všechny žáky byla jízda na kajacích podél břehu Atlantického oceánu. „Oceán je sice krásný, ale velmi studený,“ říká Lukáš Černý, který dále vzpomíná i na návštěvu Lisabonu. „Byli jsme svědky zahájení vysokoškolského školního roku, kdy se na náměstí sešly možná tisíce studentů.“  V Lisabonu se děvčata a chlapci všech národností nemohli rozloučit s atrakcemi v interaktivním muzeu Ciência Viva, které se nachází na břehu oceánu v blízkosti moderních budov postavených pro Expo 98.

Při procházce Lisabonem si můžete připadat, že jste se ocitli až v San Franciscu. Toto americké město připomínají tramvaje jedoucí po křivolakých ulicích a rovněž červený most 25. dubna. Dalším zajímavým mostem je most Vasco de Gama, který měří více než 17 km a patří mezi nejdelší v Evropě. Brazilské Rio de Janeiro se vám vybaví při pohledu na sochu Ježíše, který s otevřenou náručí hledí na Lisabon.

Čeští žáci se shodují, že by se do Portugalska chtěli ještě někdy podívat. Káťa Kubová své hodnocení projektového setkání shrnuje do jedné věty – bylo to vážně super, naučné a zábavné. Sára Pfeifferová se těší na jaro, až bude moci zahraničního hosta ubytovat ve své rodině. Borohrádek totiž bude hostit následující setkání připravené na duben 2017, kdy si žáci mimo jiné vyzkoušejí vést fiktivní firmu na výrobu triček a povedou debatu o podobě evropské školy budoucnosti.

Mgr. Iva Přibylová | 09.10.2016 v 16:51